Annina Stocklin Ulkosuhdevastaavaksi 2025 / Annina Stocklin for Foreign Relations Responsible 2025

Hellouuu! (In English below!)

Mä oon Annina, jo neljännen vuoden fyysikko ja takana onkin siis monta huippua vuotta kiltalaisena! Opiskelemaan tullessa en oikein tiennyt mitä opiskelijaelämältä odottaa, enkä fuksivuonna ehtinyt vielä sen syvemmin toimintaan mukaan, koska elämänmuutokseen piti vähän totutella. Kaksi viime vuotta oon kuitenkin halunnut olla mahdollisimman monipuolisesti killan toiminnassa mukana, koska huomasinkin pian että tää yhteisö onkin tosi upea ja sen eteen on ilo olla mukana tekemässä töitä! Tänä vuonna oon myös ollut mukana Aavan FestTMK:ssa ja LTMK:ssa ja tavannut lisää ihania tyyppejä kilta- ja korkeakoulurajojen yli.

Mutta enemmän näistä ulkohommista. Kaks vuotta sitten lähdin sitseille Vaasaan, ja olin ihan että vau, on olemassa muutakin opiskelijakulttuuria kuin otaniemeläinen :D🤯 Siitä asti oon kiertänyt mahdollisimman paljon kiinnostavissa opiskelijatapahtumissa ympäri Suomea. Tänä vuonna liityinkin Ulkosuhdetoimikuntaan, mutta on vielä paljon juttuja joita haluaisin jatkaa ensi vuoden puolelle ja toivottavasti siitäkin eteenpäin. Mulla on siis paljon ideoita ulkosuhteiden kehittämiseen ja tässä vaiheessa sen verran kokemusta erilaisissa hommissa, että luotan itse siihen että pystyisin ohjaamaan toimikuntaa saamaan siistejä juttuja tehtyä ensi vuonna. Vastaavana haluaisin, että toimikunta toimii matalalla kynnyksellä, eli jokaisen olisi helppo tuoda omat ideat esille ja tehdä hommia juuri sen verran kuin itsellä on aikaa ja innostusta. Koska toimikunta on kuitenkin aika uusi killassa, olisi kiva myös luoda toimikunnalle omia perinteitä, järjestää ryhmäyttävää toimintaa ja kokouksia/ideointia säännöllisesti. Musta on superhauskaa tavata uusia tyyppejä ja kuulla niiltä muiden kaupunkien opiskelijakulttuureista, joten Ulkosuhdevastaavana toiminen olis varmasti mulle myös tosi antoisaa ja motivoivaa.

Tänä vuonna kivaa on ollut yhteistapahtumien palautuminen Matrixin ja Resonanssin kanssa ja niistä olisi hyvä jatkaa, mutta miksei myös tehdä yhteistyötä muidenkin kuin fyysikkojen ja matemaatikkojen kanssa, jos kiinnostusta löytyy vuoden aikana toimikunnalta muuhunkin. Mun lemppari opiskelijatapahtuma Otaniemen ulkopuolelta on MM-Kyykkä, ja nykyisellä toimikunnalla onkin työn alla saada sinne yhteislähtö pitkästä aikaa ensi talvelle. Tähän yhteyteen olisi huippua järjestää vaikkapa etkot paikallisten Hiukkasen ja/tai Luupin kanssa (olin viikonloppuna muuten Hiukkasen vujuilla ja siellä oli oikein hauskaa, kilta vaikutti mukavalta ja oli mielenkiintoista vaihtaa kokemuksia tamperelaisten tefyläisten kanssa). Viime talvena oli hauskaa järjestää sitsit Lappeenrantalaisille vierailijoille, ja vieraanvaraisuutta samankaltaiseen toimintaan tulisi mielestäni ehdottomasti löytyä myös ensi vuonna. Vastaavasti olisi kiva viedä kiltalaisia muualle sitsaamaan ja aiheuttaa kulttuurishokkeja. Myös muissa tapahtumissa vierailemista kannatan suuresti, kuten perinnettä järjestää yhteislähtö AATUun.

Mutta nää on vaan mun ideoita, ja odottaisin innolla kuulla myös tulevan toimikunnan ideoita tai toivottavasti myös muilta killoilta/ainejärjestöiltä yhteydenottoja. Nyt alkaa sanamäärä uhkaavasti täyttyä, joten kysykää ihmeessä vaikkapa täällä fiirumilla, kiltiksellä tai paneelissa jos kaipaatte lisätietoja! Hyvää vaalikautta kaikille <3

Kuvassa mä viimetalvena MM-Kyykässä yhteiskuntatieteilijäystäväni kanssa :)

Hellouuuu!

I’m Annina, a fourth year physics student, so I’ve already spent quite a few amazing years in this guild! When I started my studies, I didn’t really know what to expect from student life and then didn’t have time to get more involved in the guild during my first year, because I had to get used to the change of life. However, for the last two years I have been more active in the guild, because I soon realized that this community is really great and it’s a pleasure to work for it! This year I have also been part of Aava’s committees, FestTMK and LTMK, and met more wonderful people from other guilds and schools.

But more about these foreign relations things. Two years ago I went to a sitsi in Vaasa, and I was like wow, there’s more to student culture than Otaniemi :D🤯 Since then I’ve been going to as many interesting student events around Finland as possible. This year I joined the Foreign Relations Committee, but there are still a lot of things I’d like to continue into next year and hopefully beyond. So I’ve got a lot of ideas for developing the external relations of the guild, and at this point I’ve got enough experience in different kinds of committees that I’m confident that I could steer the Foreign Relations Committee to get some cool stuff done next year. As the responsible, I would like the committee to operate with a low threshold, so that it is easy for everyone to bring their own ideas to the table and do just as much work as they have the time and enthusiasm to do. However, as the committee is quite new in the guild, it would also be nice to create some traditions for the committee, organize group activities and meetings on a regular basis. It’s super fun for me to meet new people and hear from them about student cultures in other cities, so being the Foreign Relations Responsible would definitely be really rewarding and motivating for me as well.

This year it’s been nice to have events again with Matrix and Resonanssi and it would be good to continue with them, but why not also organize things with non-physicists and mathematicians, if there is interest from the committee during the year. My favorite student event outside of Otaniemi is MM-Kyykkä, and the current committee is working on going there with the guild after a long time next winter. There at Kyykkä it would also be nice to organize for example a pre-party with local Hiukkanen and/or Luuppi (by the way, I was at Hiukkanen’s annual ball last the weekend and had a lot of fun, their guild seemed nice and it was interesting to exchange experiences with engineering physics students from Tampere). Last winter it was fun to organize a sitsi for visitors from Lappeenranta, and I think that next year we should again have hospitality for hosting visitors. Similarly, it would be nice to take guild members elsewhere to have sitsis and cause cultural shocks. However, I very much support visiting other events as well, such as the tradition of organizing a joint departure to AATU.

But these are just my ideas, and I would also look forward to hearing ideas from the future committee or hopefully from other guilds/associations as well. Now the word count is getting dangerously full, so feel free to ask here at fiirumi, guild room or panel if you need more information! Happy election season everyone <3

12 tykkäystä