Perustieteiden akateeminen komitea 2/20

Vuoden toisessa Perustieteiden akateemisen komitean kokouksessa 24.3.2020 istuttiin etänä omien näyttöpäätteiden äärellä. Allekirjoittanut heräsi 15 minuuttia ennen kokouksen alkua ja muisti vasta herätessään, että pitäisi varmaan kokoustaa kohta. Tarkennuksena tähän: kokous alkoi klo 14.15. Opinnoista voi siis vastata myös päälaelleen kääntyneellä unirytmillä!

Anyway, tämä kokous oli kovin virallinen luonteeltaan. Pieni haaste tähän väliin, hyvä lukija: koitapa arvata kokouksen esityslistan pituus. Luultavasti arvasit alakanttiin. Esityslista oli nimittäin peräti 1251-sivuinen. Puuh.

Noin pitkän esityslistasta teki vuosien 2020–22 opetussuunnitelmat, jotka lyötiin tässä kokouksessa lukkoon kaikkine kurssikuvauksineen, pääaineineen ja sivuaineineen. Ainoastaan Tulevaisuudentutkimus-sivuaine siirrettiin päätettäväksi toukokuussa, sillä se jäi epätieteellisyyssyistä pöydälle tätä kokousta edeltäneessä TFM-koulutusneuvoston kokouksessa. Kyseisestä sivuaine-ehdotuksesta vastaava professori Ahti Salo puolusti tulevaisuudentutkimusta, käytetäänhän siihen liittyviä menetelmiä jopa eduskunnassa asti. Myös dekaani puolusti sivuainetta ja mainitsi, että tulevaisuus on empiirinen tutkimuskohde muiden joukossa.

Aallon akateemisessa komiteassa on väännetty jo pitkään tutkintosääntöuudistuksesta (eli käytännössä siitä, voiko maisteriin siirtyä jo 150 kandinopan jälkeen vai pitääkö olla 180). Nämä keskustelut on nyt jäädytetty, koska kyse on niin tärkeästä aiheesta ettei sitä kannata käsitellä etänä. Kuitenkin ne kohdat uudesta tutkintosäännöstä, jotka mahdollistavat vapaavalintaisten opintojen vähentämisen, hyväksyttiin, jotta uudet opetussuunnitelmat olisivat “laillisia”.

Vielä hiukan asiaa kielikursseista: Language Center pyrkii selkeyttämään kurssien nimiä ja etenkin sitä, missä järjestyksessä kurssit on tarkoitettu käytävän (eli tyyliillä Ranska 1, Ranska 2, Ranska 3 kryptisten aihepiirinimien sijaan).

Ei mulla muuta, tsemppiä kaikille karanteeniin ja kyllä se siitä!