TFM koulutusneuvoston kokous 4/20

Kesälomalla (jEeZ!) 16.6 pidettiin neljäs TFM koulutusneuvoston kokous. Teamsin välityksellä oltiin taas. Aihe keskittyi pitkälti ensi syksyyn ja kuinka opetusta tullaan järjestämään koronapandemian riehutessa maailmalla. Elokuun alussa tulee myös muutoksia diplomityön kypsyysnäytteeseen.

Aallon linjaukset syksyn kulusta voivat muuttua ja päivitys linjauksista tulee tietoon elokuussa. Toivottavasti olette tietoisia Aallon koronalinjauksista https://www.aalto.fi/fi/aalto-yliopisto/tietoa-koronaviruksesta. Matematiikan ja fysiikan kursseissa kanditasolla pyritään ainakin laskuharjoitukset järjestämään melko normaalisti. Erityisesti fukseille priorisoidaan fyysisiä laskuharjoituksia, jotta he pääsevät hyvin mukaan yliopiston yhteisöön ja opiskeluun. Näillä näkymin luokkahuoneiden sijaan pitää kuitenkin käyttää luentosaleja, jotta turvavälit säilyvät. Saatetaan joutua esimerkiksi käyttämään joka toista istuinta ja joka toista riviä. Saa nähdä, riittääkö saleja ja miten hyvin onnistuu ottaen huomioon kaikkien muidenkin laitosten linjaukset. Hieman huolta aiheutti myös se, että pitääkö nyt järjestää sekä fyysiset laskarit että etälaskarit. Yliopiston linjaus on se, ettei kannata tehdä liikaa ylimääräistä työtä, joten jos laskuharjoitukset järjestetään fyysisenä niin etälaskareita ei järjestä ainakaan kokonaan. Pitäisi kuitenkin joka tapauksessa olla mahdollisuus palauttaa tehtäviä sähköisesti ja mahdollisesti järjestää jonkun verran Slack tms päivystystä. Maisterikurssit pidetään todennäköisesti kokonaan etänä.

Luennot järjestään todennäköisesti etänä, joko livenä tai nauhoitettuna. Esimerkiksi Matrix Algebra (ei TFM) kurssilla on tarkoitus nauhoittaa luennot elokuussa ja käyttää syksyllä ylimääräinen aika muihin mahdollisiin asioihin, joihin ei olla vielä osattu varautua. Tänä keväänä neljännessä periodissa Diffis 3:ssa loput luennoista olivat lyhyitä 8-20 min videoita aiheittain 90 min luennon sijaan ja tämä sai hyvää palautetta. Otin tämän esille kokouksessa ja tätä voisikin opettajien mielestä kokeilla joillakin kursseilla perinteisten pitkien luentojen sijaan. Opettajille tuli myös melko pitkähkö keskustelu teknologian käytöstä kuten kameran laadusta, ja salin tietotekniikasta joka keväällä välillä aiheutti ongelmia. Yleisesti ottaen tilanne vaikuttaa vieläkin varsin sekavalta henkilökunnallekin. Toivottavasti homma helpottuu syksyllä myös kurssin vetäjille.

Muistakaa tosiaan, että edellä mainitut linjaukset saattavat muuttua.

Sitten vähän muutakin asiaa kuin ensi syksy. Asia liittyy diplomitöiden kypsyysnäytteisiin. Kypsyysnäyte on jatkossa 1.8 alkaen SCI:n opiskelijoilla diplomityön tiivistelmä/abstrakti tai tiivistelmän käännös kotimaiselle kielelle. Aiemmin kypsyysnäyte on käsittääkseni ollut jonkunlainen tenttitilaisuus (joku voi korjata jos väärin) tai joku muu erillinen tilaisuus. Tätä ei enää järjestetä eikä kypsyysnäytteestä tarvita erillistä ilmoitusta diplomityön lisäksi. Homma siis onneksi helpottuu.

TEE-itsearvioinnissa (Teaching Evaluation Exercise) on 1. vaihe saatu päätökseen eli korkeakoulut tekivät itsearviointia opetuksestaan. Nyt on siirrytty 2. vaiheeseen, jossa on tarkoitus järjestää vertaisarviointeja.

Ps. Mistäköhän oltaisiin tässä kokouksessa keskusteltu jos koronapandemiaa ei olisi? Varmaan ainakin TEE-itsearvioinnissa oltaisiin päästyy hieman pidemmälle, joka venyi nykyisten poikkeustilanteiden takia.

Siinä kaikki. Viettäkää kaikki kiltalaiset oikein hyvä kesä! Toivottavasti kuuntelette inspiroivaa musaa, itse ainakin teen niin. My personal favorite: https://www.youtube.com/watch?v=rBNst8_bpUc :D